پیشگیری از بارداری ناخواسته + روش های علمی

۶ بازديد
  • وقتی نام بارداری ناخواسته را می‌شنویم سوال هایی در ذهنمان می‌آید مانند:
  • آیا اطلاعات کافی در مورد بارداری ناخواسته داریم؟
  • آیا روش های جلوگیری از بارداری ( حاملگی )را می‌دانیم؟
  • آیا قرص های ضد بارداری میتواند با دارو ها تداخل داشته باشند؟
  • آیا راهکارهای پیشگیری از بارداری ناخواسته را می شناسیم ؟
  • چگونه برای پیشگیری از بارداری ناخواسته اقدام کنیم؟
  • اگر حاملگی ناخواسته داشته باشیم، چه کار کنیم؟

آیا اطلاعات کافی در مورد بارداری ناخواسته دارید؟

زوجین باید این نکته را در نظر بگیرند که تصمیم گیری های کورکورانه  میتواند  زندگی شان را خراب کند یا برعکس با آمدن کودکان زندگی شان بهتر شود.اما پدر و مادر شدن مسئولیت سنگینی است که اگر فکر نشده باشد زندگی و آینده خانواده را  تحت تأثیر قرار می‌دهد.پس در ادامه مقاله در مورد بارداری ناخواسته و چگونگی پیشگیری از بارداری ناخواسته با وب سایت دکتر کیانا صادقی همراه باشید.

 

آیا روش های جلوگیری از بارداری ( حاملگی ) را می‌دانید؟ آیا روش های جلوگیری از بارداری ( حاملگی ) را می‌دانید؟

 

 

آیا روش های جلوگیری از بارداری ( حاملگی )را می‌دانید؟

برخی باور های غلط در میان  از زن و شوهر ها  وجود دارد که مرد زمانی که به حالت انزال رسید باید آلت تناسلی خود را از واژن شریک جنسی خود خارج کند در این صورت بارداری رخ نمی‌دهد اما این یک باور اشتباه است چون تعداد اسپرمی که از  پیشاب مرد خارج می‌شود (مایعی که از قبل از انزال از مرد خارج می شود) همان تعداد کم می‌تواند امکان بارداری را در خانم ها بیشتر کند. پس بهتر است اول برای پیشگیری از بارداری ناخواسته عوامل زیر را در نظر بگیرید .

پیشنهاد میکنیم مقاله:نشانه های بارداری را مطالعه فرمائید

 

شرایط بارداری شامل موارد زیر است:

سن خانم ها در هنگام بارداری باید در نظر گرفته شود.

شرایط جسمی و روحی  زوجین در هنگام بارداری باید سنجیده شود.

آیا زوجین آمادگی روحی و جسمی  لازم را دارند؟

شرایط مالی و اجتماعی زن و شوهر مهم است.

هزینه لازم برای جلوگیری و پیشگیری از بارداری ناخواسته باید برآورده شود.

آیا قرص های ضد بارداری میتواند با دارو ها تداخل داشته باشند؟

باید به این نکته توجه کرد که خوردن بعضی از قرص هایی که برای درمان عفونت ها به کار می‌رود می‌تواند تأثیر داروی ضد بارداری را کاهش دهد پس بهتر است که هنگامی که به پزشک خود مراجعه می‌کنید تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک اطلاع دهید تا دارویی مناسب برای شما تجویز کند تا از مرحله بارداری ناخواسته به سلامت عبور کنید.

پیشنهاد میکنیم مقاله:استفاده از قرص های اورژانسی ضد بارداری را مطالعه فرمائید

 

راهکارهای پیشگیری از بارداری ناخواسته را بشناسید

نکته مهمی که باید بدانید این است که روش های جلوگیری و پیشگیری از بارداری ناخواسته در هر فردی متفاوت است  پس بهتر است که در این حوزه از متخصصان  مامایی کمک گرفته شود اما روش های گوناگونی وجود دارد که می‌تواند برای جلوگیری از بارداری و پیشگیری از بارداری ناخواسته مفید باشد .برخی از این روش ها دو نوع هستند

  • روش کوتاه مدت
  • روش بلند مدت

که این روش ها بر حسب نیاز فرد است .مثلا پیشگیری از بارداری ناخواسته به شیوه ی اورژانسی وجود دارد که فقط باید به این نکته توجه کرد که از رابطه جنسی ۷۲ ساعت نگذشته باشد تا این روش موثر باشد اما روش های دیگر نیز وجود دارد پس در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

روش هورمونی

روش هورمونی روشی است که بیشتر زنان دوست دارند از آن استفاده کنند استفاده از قرص لونژیل است که به دلیل کاربرد آسان آن مورد توجه زوج های جوان قرار گرفته است .این دارو به عنوان یک پروژسترون مصنوعی از ترشح هورمون گنادوتروپین جلوگیری می‌کند.

دستگاه آیودی

یکی دیگر از روش های جلوگیری از بارداری دستگاه آیودی است .این دستگاه به شکل میله تی است که درون  رحم فرد قرار می‌گیرد و از ورود اسپرم جلوگیری می‌کند این کار توسط کارشناسان مامایی انجام می‌گیرد و این روش یک روش طولانی مدت است تا ۱۲۰ ساعت بعد از رابطه جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش تزریق

روش تزریق یکی دیگر از روش های جلوگیری است که در این روش هر سه ماه یک بار یک آمپول به نام دپوپروورا به فرد تزریق می‌شود  که احتمال خطا آن کمتر از یک درصد می باشد یکی از نکات مثبت این روش این است که از سرطان رحم در زنان جلوگیری می‌کند.

پیش گیری از بارداری

به زنانی که تصمیم به پیشگیری از بارداری ناخواسته می‌ گیرند باید خدمات جلوگیری از بارداری شامل موارد زیر ارائه شود:

طیف کاملی از روش‌های پیشگیری از بارداری مورد تأیید FAD

ارزیابی مختصری برای شناسایی روش‌های پیشگیری از بارداری که برای مشتری بی‌خطر هستند.

ارائه یک یا چند روش منتخب پیشگیری از بارداری، ترجیحاً در محل، اما در صورت لزوم با ارجاع

پیشنهاد میکنیم مقاله:سریع ترین روش های پیشگیری از بارداری را مطالعه فرمائید

 

ارتقای سلامت قبل از بارداری

خدمات بهداشتی و مراقبت های بهداشتی قبل از بارداری – با هدف ارتقاء سلامت زنان (و مردان) در سنین باروری قبل از بچه دار شدن، و در نتیجه کمک به کاهش پیامدهای نامطلوب مرتبط با بارداری، مانند وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس،  و مرگ و میر نوزادان  علاوه بر این، خدمات بهداشتی قبل از بارداری ممکن است سلامت و رفاه یک زن را بدون توجه به قصد فرزندآوری او بهبود بخشد.

زنان در سنین باروری می توانند در مورد سلامتی و مراقبت های بهداشتی خود انتخاب هایی داشته باشند که به حفظ سلامت خود کمک می کند و در صورت انتخاب باردار شدن، فرزند سالمی به دنیا بیاورند.

بارداری ناخواسته با افزایش خطر مشکلات برای مادر و نوزاد همراه است.  اگر مادر قصد باردار شدن نداشت، ممکن است رفتارهای ناسالم داشته باشد یا دریافت مراقبت های بهداشتی را در دوران بارداری به تأخیر بیندازد که می تواند بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد.  بنابراین، برای همه زنان در سنین باروری مهم است که رفتارهای سالمی مانند:

اسید فولیک مصرف کنید

رژیم غذایی خود را رعایت کنید

به طور منظم ورزش انجام دهید

مصرف تنباکو را ترک کنید

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، از  خوردن الکل خودداری کنید.

درباره غربالگری و مدیریت صحیح بیماری‌های مزمن با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.

برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی توصیه‌شده برای سن خود، به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مراجعه کنید، در مورد خطرات احتمالی سلامتی اطلاعات کسب کنید، و در مورد اینکه آیا یا در چه زمانی در نظر دارید باردار شوید، صحبت کنید.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، اما تصمیم به تاخیر انداختن یا اجتناب از بارداری دارید، به طور صحیح و مداوم از پیشگیری از بارداری موثر استفاده کنید.

CDC روی موارد زیادی برای کمک به جلوگیری از بارداری ناخواسته کار می کند، مانند:

نیاز به خدمات پیشگیری از بارداری در میان زنان در سنین باروری را بررسی کنید.

افزایش دسترسی، استفاده و انتشار داده ها برای شناسایی گروه هایی که بیشتر در معرض خطر بارداری ناخواسته هستند.  اثرات سلامتی نوجوانان و حاملگی ناخواسته را نشان دهد.

توسعه و شناسایی راهبردهای مبتنی بر شواهد برای کاهش نیازهای برآورده نشده برای خدمات با کیفیت تنظیم خانواده در میان گروه‌های آسیب‌دیده.

برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که به مردان، زنان و زوج ها در مورد پیشگیر از بارداری مشاوره می دهند، راهنمایی ارائه دهید.

ایجاد ظرفیت برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، ایالت ها، جوامع و شرکا برای بهبود کیفیت خدمات برنامه ریزی خانواده بیمار محور و حمایت از ایالت ها و جوامع برای افزایش دسترسی به خدمات پیشگیری از بارداری.

 

اگر موفق به پیشگیری از بارداری ناخواسته نشدم چیکارکنیم ؟ پیشگیری از بارداری ناخواسته نشدم چیکارکنیم ؟

 

اگر موفق به پیشگیری از بارداری ناخواسته نشدم چیکارکنیم ؟

این کاملاً انتخاب شماست که در صورت عدم موفقیت در پیشگیری از بارداری ناخواسته چه کاری انجام دهید.  این بدون در نظر گرفتن سن شما و اینکه آیا در یک رابطه هستید یا نه.

گزینه ها عبارتند از:

ادامه بارداری و پدر و مادر شدن برای زوجین

ادامه بارداری و انتخاب فرزندخواندگی یا ترتیبات مراقبت جایگزین برای کودک

پایان دادن به بارداری (سقط جنین دارویی یا جراحی) یا حاملگی در فرد

اگر تصمیم به ادامه بارداری دارید، مراقبت از بارداری برای سلامتی شما و کودکان مهم است.

پزشک عمومی شما می‌تواند آزمایش‌ها و ارزیابی‌های پزشکی را ترتیب دهد و اطلاعاتی در مورد موارد زیر به شما بدهد.

سقط جنین (پایان دادن به بارداری)

سقط جنین زمانی است که حاملگی عمداً پایان یافته است.

پیشنهاد میکنیم مقاله:بارداری پس از سقط جنین را مطالعه فرمائید

 

دو نوع سقط وجود دارد : دو نوع سقط وجود دارد :

دو نوع سقط وجود دارد :

سقط جنین دارویی - ممکن است در اوایل بارداری شما (حداکثر 9 هفته) رخ دهد.

سقط جراحی - معمولاً در سه ماهه اول بارداری انجام می شود (معمولاً تا 12 هفته) اما می تواند تا هفته 24 بارداری انجام شود.  در برخی شرایط، سقط جنین فراتر از این قابل انجام است.

سقط جنین پزشکی توسط برخی پزشکان عمومی، خدمات بهداشتی محلی، کلینیک های خصوصی و بیمارستان ها ارائه می شود.

سقط جنین جراحی توسط برخی بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی ارائه می شود.

تجربه سقط جنین هر کس متفاوت است و به شرایط فردی شما بستگی دارد.  مطالعات نشان می دهد کسانی که تصمیم آگاهانه ای برای سقط جنین می گیرند و حمایت قابل اعتمادی دریافت میکنند، بعید است که مشکلات روانی یا عاطفی طولانی مدت را تجربه کنند.

 

نتیجه گیری

ما در مقاله سعی کردیم به صورت مختصر و مفید درمورد بارداری ناخواسته و پیشگیری از بارداری ناخواسته صحبت کنیم و روش های پیشگیری آن صحبت کردیم شما می‌توانید یکی از روش های گفته را برای جلوگیری از بارداری انجام دهید اگر سوالی در خصوص این موارد داشتید می‌توانید از پزشکان مامایی کمک بگیرید.

ممنون از این که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید اگر سوالی در خصوص حاملگی ناخواسته و یا پیشگیری از بارداری ناخواسته داشتید می توانید با دکتر کیانا صادقی متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید.

 

منبع:وب سایت دکتر کیانا صادقی و مقاله:
پیشگیری از بارداری ناخواسته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.